Vai al contenuto principale
Moodle@Units
Home
Corsi
Tutti i corsi
Fisica
Ingegneria e Architettura
Matematica e Geoscienze
Scienze Chimiche e Farmaceutiche
Scienze Economiche, Aziendali, Matematiche e Statistiche
Scienze della Vita
Scienze Giuridiche, del Linguaggio, dell`Interpretazione e della Traduzione
Scienze Politiche e Sociali
Studi Umanistici
Universitario Clinico di Scienze mediche, chirurgiche e della salute
E-learning@Units
Centro Linguistico di Ateneo
Sistema Bibliotecario di Ateneo
Amministrazione Centrale
Progetto FlashForward
Corsi in convenzione
PhD - Formazione trasversale
La ricerca all'Università di Trieste
CIRD - Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica
Teledidattica
Guide a Moodle
Servizi Disabili e DSA
Centro per la gestione del percorso universitario e accademico iniziale dei docenti delle scuole secondarie di primo e secondo grado
Supporto
Guida a Moodle per studenti
Guida a Moodle per docenti
Pagina del supporto tecnico
Informativa dati personali
Altro
Italiano (it)
English (en)
Italiano (it)
Ospite
Accedi
Home
Corsi
Minimizza
Espandi
Tutti i corsi
Fisica
Ingegneria e Architettura
Matematica e Geoscienze
Scienze Chimiche e Farmaceutiche
Scienze Economiche, Aziendali, Matematiche e Statistiche
Scienze della Vita
Scienze Giuridiche, del Linguaggio, dell`Interpretazione e della Traduzione
Scienze Politiche e Sociali
Studi Umanistici
Universitario Clinico di Scienze mediche, chirurgiche e della salute
E-learning@Units
Centro Linguistico di Ateneo
Sistema Bibliotecario di Ateneo
Amministrazione Centrale
Progetto FlashForward
Corsi in convenzione
PhD - Formazione trasversale
La ricerca all'Università di Trieste
CIRD - Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica
Teledidattica
Guide a Moodle
Servizi Disabili e DSA
Centro per la gestione del percorso universitario e accademico iniziale dei docenti delle scuole secondarie di primo e secondo grado
Supporto
Minimizza
Espandi
Guida a Moodle per studenti
Guida a Moodle per docenti
Pagina del supporto tecnico
Informativa dati personali
Espandi tutto
Minimizza tutto
Espandi
Minimizza
Introduzione
Evidenziato
Annunci
Espandi
Minimizza
Lectures 2024
Evidenziato
Lecture 01 - 2024 (23.09.2024)
Lecture 02 - 2024 (25.09.2024)
Lecture 03 - 2024 (30.09.2024)
Lecture 04 - 2024 (02.10.2024)
Lecture 05 - 2024 (07.10.2024)
Lecture 06 - 2024 (09.10.2024)
Lecture 07 - 2024 (14.10.2024)
Lecture 08 - 2024 (16.10.2024)
Lecture 09 - 2024 (23.10.2024)
Lecture 10 - 2024 (28.10.2024)
Lecture 11 - 2024 (04.11.2024)
Lezione 12 - 2024 (06.11.2024)
Lecture 13 - 2024 (11.11.2024)
Lecture 14 - 2024 (13.11.2024)
Lecture 15 - 2024 (18.11.2024)
Espandi
Minimizza
Lectures 2023
Evidenziato
Lecture 01 - 2023 (25.09.2023)
Lecture 02 - 2023 (27.09.2023)
Lecture 03 - 2023 (02.10.2023)
Lecture 04 - 2023 (04.10.2023)
Lecture 05-p1 - 2023 (04.10.2023)
Lecture 05-p2 - 2023 (09.10.2023)
Lecture 06 - 2023 (11.10.2023)
Lecture 06 - Laboratory 2023 (16.10.2023)
Lecture 07 - 2023 (18.10.2023)
Lecture 08-p1 2023 (18.10.2023)
Lecture 08 - Laboratory 2023 (23.10.2023)
Lecture 08-p2 - 2023 (30.10.2023)
Lecture 09 - 2023 (30.10.2023)
Lecture 10-p1 - 2023 (06.11.2023)
Lecture 10-p2 - 2023 (06.11.2023)
Lecture 10-p3 - 2023 (08.11.2023)
Lecture 11 - 2023 (08.11.2023)
Lecture 12 - 2023 (13.11.2023)
Lecture 13 - 2023 (20.11.2023)
Lecture 14 - 2023 (22.11.2023)
Lecture 15 - 2023 (04.12.2023)
Lecture 16 - 2023 (13.12.2023)
Lecture 17 - 2023 (18.12.2023)
Lecture 18 - 2023 (20.12.2023)
Espandi
Minimizza
Week 1 -- Materials
Evidenziato
Integrated mathematics and physics (Smith 1955)
Two approaches to Learning Physics (Hammer 1989)
Helping physics students learn how to learn (Elby 2000)
Epistemology, Sociology, and Learning and Teaching in Physics (Sin 2014)
Development of Physics Attitude Scale (Khaur & Zao 2017)
Toward an Epistemology of Physics (Di Sessa 1993)
In-service and pre-service Physics teacher education and Pedagogical Content Knowledge construction (Fazio 2010)
Pedagogical content knowledge and preparation of high school physics teachers (Etkina 2010)
Nature, sources, and development of Pedagogical Content Knowledge for Science Teaching (Magnusson 1999)
Espandi
Minimizza
Week 1 -- Laboratory
Evidenziato
Brainstorming n.1 : Physics
Brainstorming n.2 : Laboratory
Brainstorming n.3 : Education
Questionario: Features about your Physics learning
Espandi
Minimizza
Week 2 -- Materials
Evidenziato
Towards a PCK of Physics and Mathematics interplay (Lehavi et al. 2014)
Classroom Evidence of Teachers’ PCK of the Interplay of Physics and Mathematics (Lehavi et al. 2017)
Monitoring PCK physics teachers’ strategies for Math and Physics Languages Integration: the teacher footprint (Bologna et al. 2022)
Espandi
Minimizza
Week 2 -- Laboratory
Evidenziato
Questionnaire on PCK patterns
Horizontal Jump
Espandi
Minimizza
Week 3 -- Materials
Evidenziato
Multiple Representations in Physics and Science Education (Schemck and Fischer 2017)
Comparison of student understanding of line graph slope in physics and mathematics (Planinic et al 2015)
Testing student interpretation of kinematics graphs (Beichner 1993)
Student difficulties in graphs and physics (Mc Dermott et al 1987)
Problem-solving approach in multiple representations of qualitative and quantitative problems in kinematics motion (Saputra et al 2019)
Testing student interpretation of kinematics graphs (Beichner 1994)
The Use of Multiple Representations in Undergraduate Physics Education (Munfaridah et al 2021)
Espandi
Minimizza
Week 3 -- Laboratory
Evidenziato
Kinematics Activity Sheet
Questionnaire on Kinematics
Kinematics - Online Tool
Distance - Velocity graphs -- Activity sheet
Espandi
Minimizza
Week 4 -- Materials
Evidenziato
A Friendly Introduction to “Knowledge in Pieces” (Di Sessa 2018)
Coherence versus fragmentation in the development of the concept of force (Di Sessa 2004)
What changes in conceptual change? (Di Sessa 1998)
Teaching towards knowledge integration in learning force and motion (Nie et al 2019)
Learning Physics from a Dynaturtle (Di Sessa 1982)
Espandi
Minimizza
Week 4 -- Laboratory
Evidenziato
Force Concept Inventory (Hestenes et al 1992)
Force Concept Inventory Laboratory
Interactive-engagement vs traditional methods: A six-thousand- student survey of mechanics test data for introductory physics courses (Hake et al 1998)
Desmos educational toolkit
Desmos based activity on Forces
Desmos activity on Circular motion (I)
Desmos activity on Circular Motion (II)
Desmos activity on Circular motion (III)
Espandi
Minimizza
Week 5 -- Materials
Evidenziato
Playing Physics Jeopardy (Van Heuvelen and Maloney, 1998)
Multiple representations of work–energy processes (Van Heuvelen and Zou, 2000))
Espandi
Minimizza
Week 6 -- Materials
Evidenziato
Investigating Student Conceptual Difficulties in Thermodynamics Across Multiple Disciplines: The First Law and P-V Diagrams (Clark et al. 2014)
Investigative Science Learning Environment – A Science Process Approach to Learning Physics (Etkina and Van Heuvelen 2007)
ISLE physics network
Multiple representations Rubrics
Observational experiments Rubrics
Testing Experiments Rubrics
Application Experiments Rubrics
Communication Rubrics
Data Analysis Rubrics
Evaluation Rubrics
Scientific abilities and their assessment
PUM Rubrics
Formative assessment and the design of instructional systems (Sadler 1989)
Espandi
Minimizza
Week 6 -- Laboratory
Evidenziato
ISLE laboratory on gases
ISLE laboratory on 1st Law on Thermodynamics
Principles for Teaching Problem Solving
Organizing physics teacher professional education around productive habit development: A way to meet reform challenges (Etkina et al 2017)
Espandi
Minimizza
Week 7 -- Materials
Evidenziato
The many challenges of Inquiry Based Science Education: Toward multiple learning benefits? (Viennot 2014)
IBSE description
IBSE description -- 2
Inquiry and the National Science Education Standards
Teacher Training and IBSE practice in Europe
Designing and Implementing Inquiry-Based Science Units for Primary Education
Un percorso verso l’insegnamento scientifico basato sull’indagine
L’Inquiry Based Science Education – IBSE nella formazione docenti e nella pratica didattica
La pratica IBSE nella didattica delle Scienze
Report on Science education in Europe
Espandi
Minimizza
Week 7 -- Laboratory
Evidenziato
The ESTABLISH project
IBSE activities on Electricity
Further material on Inquiry
Espandi
Minimizza
Week 8 -- Materials
Evidenziato
Supporting STEM students with dyslexia
Dyslexia and Science topics
The investigation of the effectiveness of the criteria for the construction of a physics text for students with dyslexia
Apri indice del corso
Dipartimento di Scienze Economiche, Aziendali, Matematiche e Statistiche
Laurea triennale (DM270)
EC21 - STATISTICA E INFORMATICA PER L'AZIENDA, LA FINANZA E L'ASSICURAZIONE
A.A. 2017 - 2018
Attività recente
Tutti i partecipanti
104EC - FINANZA MATEMATICA 2017
104EC - FINANZA MATEMATICA 2017: Tutti i partecipanti
Filtri
Filtri
Filtri
Visualizza più elementi...
Attività
Tutte le attività
Tutti Forum
-- Introduzione --
Annunci
Annunci
Gruppi
Tutti i gruppi
Ordina per
Ordina per corso
Data - la più recente per ultima
Data - la più recente per prima
Dal
Dal
Abilita
Giorno
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Mese
gennaio
febbraio
marzo
aprile
maggio
giugno
luglio
agosto
settembre
ottobre
novembre
dicembre
Anno
1900
1901
1902
1903
1904
1905
1906
1907
1908
1909
1910
1911
1912
1913
1914
1915
1916
1917
1918
1919
1920
1921
1922
1923
1924
1925
1926
1927
1928
1929
1930
1931
1932
1933
1934
1935
1936
1937
1938
1939
1940
1941
1942
1943
1944
1945
1946
1947
1948
1949
1950
1951
1952
1953
1954
1955
1956
1957
1958
1959
1960
1961
1962
1963
1964
1965
1966
1967
1968
1969
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
1980
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
2045
2046
2047
2048
2049
2050
Ora
00
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Minuto
00
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
Forum
Annunci
Forum
Annunci